Legend

En legend kan vara en skröna, och latin för sånt som ska läsas.
De kan handla om helgon och profetior, vara myt och vidskepelse.

Men så kan en legend också vara en person som blivit berömd genom tidigare bedrifter, och gärna då omnämns i någon skröna. Om skvallerpressen och media överhuvudtaget är vår tids skröna låter jag vara osagt, men blivande legender finns det då fullt av där. Möjligtvis är historieböcker ett mätinstrument när det kommer till legender. Och kanske det faktum att personen i fråga också är död.

En legend, som därmed blir legendarisk och alltså står omnämnd i historieböckerna, har gjort något bra. Så är det bara, det har jag bestämt. Hitler var ingen legend. Elvis och Marilyn däremot var.

Men vad man definerar med bra, det är ju också en fråga. Och vilka bedrifter som bör bli legendariska och viktig historiska fakta för framtidens barn och ungdomar. Och vad som skiljer Hitler och Elvis åt spar jag åt någon annan att fundera på.

En kvinna som jag i alla fall kommer omnämna under mina framtida historielektioner sisådär år 2048 är Dolly Parton. Hon är en levande legend.

image1

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0